אב"י הנחל - חלק ג' - מכתב נז'

...המזכך ומצחצח את נפשו באור הצחצחות העליונות החדשים לגמרי שנתגלו בדורותינו אלה - שלום וחיים ארוכים וטובים בזה ובבא!
"הפחות שבאנשי, אני מוליך אותו בדרך של צדיק גדול מאד!"
רבינו זכרו לברכה הוכיח את אחד שהיה מקורב אליו ונתרחק, ואחר כך חזר ובא אליו. ענה ואמר: "אפילו אם עוברים כמה שנים ואינו נעתק ועולה ממדרגתו, רק הוא עומד במדרגתו הראשונה כבתחילה, ואפילו אם הוא גרוע יותר מבתחילה אם הוא מקורב לצדיק האמיתי, ההתקרבות בעצמו הוא טוב מאד בלי שיעור וערך. הלא יש אצלי אנשים, שאיני יודע אם השאול תחתיות היה די להם, כי גם השאול תחתיות היה קטן לפניהם, שאם היה אפשר להם לחתור תחת השאול תחתיות היו חותרים ועל ידי נתקרבו להשם יתברך", וכו'.
רבי נתן, זכרונו לברכה, ביום הסתלקותו, בעשרה בטבת אמר לאנשיו בזה הלשון: "אפילו מען זאל זיין דער ערגסטיר בעל עבירה, אביא מען האלט זיך אין רבי'ן, וועט מען בודאי תשובה טעהן און מען וועט האבין א תיקון!", (אפילו יהיה הבעל עברה הגרוע ביותר - העיקר שאוחזין עצמן ברבנו, בודאי ובודאי יעשו תשובה ויהיה להם תיקון!)
..."להתקרב אלי הוא דבר נמנע וקשה וכבד מאד! מי שיתקרב לאנשי שלומי, ואפילו מי שרק יגע בהם, בודאי יהיה איש כשר באמת; ולא איש כשר בלבד, כי אם אפילו צדיק גדול מאד יהיה מי שיזכה להתקרב לאנשים שלי". (ואמר גם אז: "כבר גמרתי ואגמור!")
האמונה לבדה, שמאמין בהצדיק ומקרב עצמו אליו אפילו אם לא יקבל ממנו כלל, זה בעצמו טוב מאד בלי שיעור, כי על ידי האמונה וההתקרבות לבד, נאכל הרע שלו ונתהפך למהות הצדיק, ובלבד שיהיה כונתו לשמים. צדיק בעצמו אי אפשר להשיגו, כי אין בו שום תפיסה, רק על ידי אנשיו יכולין להבין עוצם נוראות גדולתו, כי על ידי שרואין שאנשיו הם אנשי מעשה והולכים בדרך ה' באמת, על ידי זה יכולין להבין עוצם גדולת הצדיק. הצדיק הכובש את יצרו, ואפילו במה שהותר לו הוא אוחז את תאותו בידו, הוא תמיד חי אפילו לאחר מיתה, ואין חילוק אצלו בין מיתה לחיים.

{אב"י הנחל השלם - חלק ג' - מכתב נז'}
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה