אף על פי שה"מים רבים אדירים משברי ים" מתגברים על כל אדם כל-כך כל-כך, בחינת "כל משבריך וגליך עלי עברו", אף על פי כן מכולם "אדיר במרום ה'", ולעולם ידו על העליונה, והוא יגמור הכל כרצונו ויביא הכל אל התכלית הטוב האמיתי הנצחי, כי כבר הקדים ונתן לישראל קדושת אור הצדיק, שעל ידו יתגלה אלקותו יתברך לעין כל ויתתקן הכל תמיד.
אפילו בדורות האחרונים האלה, שגברה ההסתרה שבתוך הסתרה עד אין קץ, עיקר התיקון על ידי הצדיק הגדול, שיכול לעורר הנקודות טובות שבישראל; אפילו בהגרועים המלאים עברות, גם בהם מחפש הצדיק ומוצא בהם נקודות טובות, עד שמכניס בהם שגם הם ישמחו נפשותיהם, ועל ידי זה הם מוציאים אותם מעברות ומפגמים ומחזירים אותם בתשובה.
הצדיק מעורר רחמי השם יתברך, שיסתכל רק על הנקודות טובות שבישראל ולא יתסכל על הרע שלנו כלל, עד שיכנוס בליבנו רחמים העצומים, עד שיהיה נמשך שמחה עלינו, שעל ידי זה עיקר תיקון התשובה.
קליפת המן עמלק אורב לעקור את האדם לגמרי משני העולמות, חס ושלום, חס ושלום, וכל מלחמתו של עמלק, ימח שמו, הוא, שמניח עצמו לארכו ולרחבו בהתגברות גדול ובתחבולות עצומות, להרבות מחלוקת על הצדיק האמת, הגיבור כוח מאד, על ידי שמכניס בלב קושיות הרבה עליו, עד שעל ידי זה נתרחקין ממנו, וזה גרוע מן הכל.
צריכים להמשיך מהצדיק חכמה והתבוננות גדול, עד שיזכה לישאר על עמדו תמיד כל ימי חייו, ולא יניח להפיל את עצמו לעולם. כי אף על פי שהעיקר הוא תמימות ופשיטות גמור, אף על פי כן, זה התמימות האמיתי אי אפשר לקבל כי אם על ידי שישקוד הרבה הרבה על דלתי הבית המדרש של הצדיק האמת, שהוא חכם ונבון גדול.
לפעמים יכול האדם ליפול, חס ושלום, על ידי האמת דיקא, כי יודע בנפשו שבאמת קלקל הרבה, וגם עתה הוא כמו שהוא, ועל כן מסיתו הבעל דבר בהאמת שלו, לדחותו לגמרי, חס ושלום, כאשר נשמע כדברים האלה בפרוש מכמה אנשים, שיצאו מעולמם לגמרי על ידי האמת הזה.
אבל כבר גילה לנו הצדיק האמת, שהאמת לאמיתו אינו כן, כי אפילו בשאול תחתיות סמוכין להשם יתברך, ואין שום יאוש בעולם, ואף על פי שבודאי צריכין לשמור עצמו מן החטא ואפילו מפגם כל שהוא, אבל אף על פי כן אפילו אם נכשל כמו שנכשל אפילו אלפים ורבבות פעמים, אף על פי כן בכל עת ורגע, חסדי ה' לא תמו וכו', ויכולים בכל עת לקרב עצמו להשם יתברך בכל מקום שהוא, כי גדול ה' מאד ולגדולתו אין חקר וכו', ויש ענין שיתהפך הכל לטובה, וזה עיקר האמת לאמיתו.
גם כי כל המחלוקת על הצדיק הן המחלוקת של הנקראים חסידים וכשרים, ובפרט המחלוקת של כיתות המחקרים הנוטים לדרכי הכפירות והאפיקורסות הכל הוא על ידי האמת שלהם, כי האמת נעשה עדרים עדרים וכל אחד אומר שאצלו האמת. ועל כן מי שמביט לפעמים בספריהם של המחקרים יראה, שדיבור אמת אינו זז מפיהם וצועקים רק אמת - אוי להם ולהאמת המזוייף שלהם! ועל כן צריך האמת בעצמו שמירה, והכל בכוח הצדיק האמת ותלמידיו, שהם בחינת יהושוע, שעל ידם עיקר הכנסת קיום התורה בישראל ועל ידם המשכת דרכי התשובה.
{אב"י הנחל השלם - חלק ג' - מכתב רטו'}
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים
אפילו בדורות האחרונים האלה, שגברה ההסתרה שבתוך הסתרה עד אין קץ, עיקר התיקון על ידי הצדיק הגדול, שיכול לעורר הנקודות טובות שבישראל; אפילו בהגרועים המלאים עברות, גם בהם מחפש הצדיק ומוצא בהם נקודות טובות, עד שמכניס בהם שגם הם ישמחו נפשותיהם, ועל ידי זה הם מוציאים אותם מעברות ומפגמים ומחזירים אותם בתשובה.
הצדיק מעורר רחמי השם יתברך, שיסתכל רק על הנקודות טובות שבישראל ולא יתסכל על הרע שלנו כלל, עד שיכנוס בליבנו רחמים העצומים, עד שיהיה נמשך שמחה עלינו, שעל ידי זה עיקר תיקון התשובה.
קליפת המן עמלק אורב לעקור את האדם לגמרי משני העולמות, חס ושלום, חס ושלום, וכל מלחמתו של עמלק, ימח שמו, הוא, שמניח עצמו לארכו ולרחבו בהתגברות גדול ובתחבולות עצומות, להרבות מחלוקת על הצדיק האמת, הגיבור כוח מאד, על ידי שמכניס בלב קושיות הרבה עליו, עד שעל ידי זה נתרחקין ממנו, וזה גרוע מן הכל.
צריכים להמשיך מהצדיק חכמה והתבוננות גדול, עד שיזכה לישאר על עמדו תמיד כל ימי חייו, ולא יניח להפיל את עצמו לעולם. כי אף על פי שהעיקר הוא תמימות ופשיטות גמור, אף על פי כן, זה התמימות האמיתי אי אפשר לקבל כי אם על ידי שישקוד הרבה הרבה על דלתי הבית המדרש של הצדיק האמת, שהוא חכם ונבון גדול.
לפעמים יכול האדם ליפול, חס ושלום, על ידי האמת דיקא, כי יודע בנפשו שבאמת קלקל הרבה, וגם עתה הוא כמו שהוא, ועל כן מסיתו הבעל דבר בהאמת שלו, לדחותו לגמרי, חס ושלום, כאשר נשמע כדברים האלה בפרוש מכמה אנשים, שיצאו מעולמם לגמרי על ידי האמת הזה.
אבל כבר גילה לנו הצדיק האמת, שהאמת לאמיתו אינו כן, כי אפילו בשאול תחתיות סמוכין להשם יתברך, ואין שום יאוש בעולם, ואף על פי שבודאי צריכין לשמור עצמו מן החטא ואפילו מפגם כל שהוא, אבל אף על פי כן אפילו אם נכשל כמו שנכשל אפילו אלפים ורבבות פעמים, אף על פי כן בכל עת ורגע, חסדי ה' לא תמו וכו', ויכולים בכל עת לקרב עצמו להשם יתברך בכל מקום שהוא, כי גדול ה' מאד ולגדולתו אין חקר וכו', ויש ענין שיתהפך הכל לטובה, וזה עיקר האמת לאמיתו.
גם כי כל המחלוקת על הצדיק הן המחלוקת של הנקראים חסידים וכשרים, ובפרט המחלוקת של כיתות המחקרים הנוטים לדרכי הכפירות והאפיקורסות הכל הוא על ידי האמת שלהם, כי האמת נעשה עדרים עדרים וכל אחד אומר שאצלו האמת. ועל כן מי שמביט לפעמים בספריהם של המחקרים יראה, שדיבור אמת אינו זז מפיהם וצועקים רק אמת - אוי להם ולהאמת המזוייף שלהם! ועל כן צריך האמת בעצמו שמירה, והכל בכוח הצדיק האמת ותלמידיו, שהם בחינת יהושוע, שעל ידם עיקר הכנסת קיום התורה בישראל ועל ידם המשכת דרכי התשובה.
{אב"י הנחל השלם - חלק ג' - מכתב רטו'}
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה